Oletko kyllästynyt kotisi tasoille kerääntyneisiin epämääräisiin lehti- ja paperikasoihin, joista on vaikea löytää etsimääsi? Jatkuva etsiskely on ajanhukkaa. Papereiden järjestäminen säästää aikaa, vaivaa ja hermoja!

Papereiden järjestäminen yksin voi kuitenkin tuntua liki mahdottomalta projektilta – projektilta, joka uuvuttaa jo ennen kuin työ on edes aloitettu. Se ei ole ihme, sille papereiden läpikäynti on yksi kodin kaikkein haastavimmista järjestämiskohteista. Jokainen yksittäinenkin paperiarkki kun vaatii keskittymistä ja päätöksentekoa. Ja päätöksenteko on juuri se, joka vie hurjasti energiaa. Ammattijärjestäjän kanssa yhteistyössä paperikaaoskin on kuitenkin selätettävissä. Työ voidaan paloitella sopivankokoisiksi eriksi ja tauottaa urakkaa voimavarat ja keskittymiskyky huomioiden.

Papereiden järjestäminen on urakka, jossa yhteistyö on voimaa

Vuosikausia kasvaneet paperi- ja lehtipinot on helpointa käydä läpi yhdessä ammattijärjestäjän kanssa. Yhteistyössä pinot tulevat läpikäydyiksi huomattavasti nopeammin, kuin yksin jokaista A4:sta tutkaillen. Yhdessä työtä tehden keskittyminen säilyy ja työtahti pysyy tehokkaana. Myös tauot ovat tärkeitä; aivot tarvitsevat virkistäviä pausseja tiukan keskittymisen lomaan!

Voimme käydä yhdessä läpi kaikki kerääntyneet lehti- ja paperikasat, sekä samalla vaikka mapit ja muut arkistot. Ammattijärjestäjä voi helpottaa urakkaa esimerkiksi esilajittelemalla samantyyppiset asiakirjat ja -paperit omiin pinoihinsa. Niin asiakas pystyy keskittymään vain yhteen aihepiiriin kerralla ja päätöksenteko helpottuu ja nopeutuu.

Urakka kannattaa aloittaa aina helpoimmasta: selkeät roskat ja mainoslehdet karsitaan ensimmäisenä paperinkeräykseen. Paperinkeräykseen menevien paperien ja lehtien siirtämisen ja kuljettamisen keräykseen voi ulkoistaa kokonaan ammattijärjestäjälle tai tarvittaessa vaikka paperinkeräystä hoitavalle yritykselle tai kuljetusalan firmalle.  Ammattijärjestäjä voi auttaa järjestämään myös tietosuojaa tarvitsevien papereiden hävittämisen turvallisesti.

Samalla kun kodin tai toimiston papereita käydään läpi ja karsitaan, voimme yhdessä luoda yksinkertaisen ja helppokäyttöisen säilytysjärjestelmän avuksesi niille papereille, jotka on tarpeen säilyttää. Tämän projektin jälkeen tärkeät paperit on helppo pitää ojennuksessa ja ne löytyvät aina tarvittaessa!

Vähemmän paperia – enemmän tilaa

Sähköisen asioinnin ja digiaikakauden myötä papereiden säilyttämisen tarve on vähentynyt voimakkaasti viime vuosina. On hienoa, että kodeista voi hyvällä omatunnolla karsia turhat paperit pois ja vapauttaa kalliita asuinneliöitä paperikasojen alta ihmisten elämiseen ja olemiseen.

5 vinkkiä, joilla kampitat kodin valtaavat paperikasat jo ennakkoon:

  1. Käytä sähköistä ja paperitonta asiointia kaikessa, missä se on mahdollista, esimerkiksi terveydenhuollossa, matkalippujen ostamisessa, verotuksessa, vakuutuksissa jne.
  2. Tilaa lehdet digi-versioina
  3. Kiinnitä postilaatikkoon kyltti ”EI MAINOKSIA!”
  4. Klikkaa verkkopankista tiliotteet saataviksi vain sähköisessä muodossa
  5. Hyödynnä päivittäistavarakauppojen kuititonta palvelua -> lompakko ei täyty kuiteista, mutta voit aina tarkistaa ostosi sähköisesti

Digiaikakautena pöytälaatikoihin ja komeroiden nurkkiin kertyy vanhoja, käytöstä poistettuja puhelimia, padeja ja muita muistia sisältäviä elektronisia laitteita. Tiesitkö, että vanhat it-laitteet, -puhelimet ja -muistitikut kannattaa hävittää tietoturvallisesti? Täältä voit lukea lisää Data-SER-jätteestä

Papereiden ja samalla vaikka koko työhuoneen tai työtilan järjestämispalvelu soveltuu niin yksityisiin koteihin, kuin yrityksillekin. Kysy rohkeasti lisää! Tästä voit lähettää viestin Tarjalle